עיצוב קיר גלריה

מי שניסה ליצור קיר גלריה לבד, כבר בטח יודע שמדובר במלאכת מחשבת של יצירת חיבורים נכונים של צבע, גודל, סגנון, פרופורציות והכי חשוב - קומפוזיציה (Lay out). יש אינסוף אפשרויות של קירות גלריה שיכולים להיוולד מהחיבורים האלה, וזה יכול להיות מאוד מבלבל. אז אם אין לכם מושג איך להתחיל הפוסט הזה הוא בדיוק בשבילכם.

דבר ראשון בוחרים קיר. כל קיר פנוי בבית יכול להפוך לקיר גלריה. אבל יש קירות שזה מחמיא להם במיוחד: הקיר שמאחורי הספה, קיר צמוד לפינת האוכל, הקיר שעליו נשען גב המיטה, הקיר שמאחורי שולחן העבודה שלכם, קיר מסדרון, הקיר לצד המדרגות ואפילו עמודים יכולים להפוך להיות קיר גלריה מושקע. כל הדוגמאות כאן מתייחסות לקיר שנמצא מאחורי ספה ולכן רובן מתייחסות לפריסה אופקית (שוכבת). אבל כמובן שאפשר לעשות התאמות לקומפוזיציה אנכית, לקיר גבוה וצר יחסית.  

נתחיל מאופציה שכמה שהיא פשוטה, ככה היא מרשימה: שתי תמונות גדולות ממורכזות לספה. הן זוג לכל דבר ומשלימות אחת את השנייה מבחינת התוכן הוויזואלי, הצבעוניות, הסגנון והמסגור הזהה. שימו לב שבמקרה הזה הגודל לגמרי קובע: הן צריכות להיות גדולות, למשל 70* 100 או 70*50.
ההתלבטות הכי גדולה וגם הטעות הכי גדולה שאנשים עושים בבחירת אומנות לקיר גלריה זה הגודל של התמונות. עוד לפני הגודל של התמונות עצמן, חישבו על הפרופורציה שתרצו שתהיה לכל התמונות ביחד ביחס לריהוט שנמצא לידן. אם למשל יש לנו ספה גדולה ונשים מעליה שתי תמונות בגודל דף A4 (כזה של מדפסת) לא נשיג שום אפקט מרשים, ההפך זה יראה די רע. 

טיפ: רצוי שהשטח שהאומנות תופסת יהיה באזור ה-2/3 מרוחב הספה. מניסיוני טווח של 1/2 ועד 3/4 מרוחב הרהיט יראה טוב. אם הקיר עירום ללא רהיטים בסביבתו נתייחס לגודל הקיר כולו.

עכשיו, שאלתם את עצמכם פעם אם אתם אנשים סימטריים או א-סימטריים? את התשובה תמצאו בקומפוזיציה הבאה:

אם הסידור הקודם גרם לכם להתגרד אתם כנראה מהזן הזה של אנשים שאוהבים שהכול סימטרי. מה שיש בצד אחד זה מה שיש בצד השני. הנה דוגמא לפריסה סימטרית, אבל לא משעממת! יש תמונה מרכזית בולטת וחזקה ומסביבה תמונות קטנות. 

טיפ: בחלק מהאתרים שמוכרים אומנות יש אפשרות להעלות תמונה של החדר שלכם ולראות איך התמונות יראו בו.

הגלריה הזו בעצם צומחת מתוך ציר אנכי שנמצא בדיוק במרכז הספה/הקיר. וממנו מתרחבים לשמאל ולימין. הקומפוזיציה הזו מתאימה במיוחד לקיר תמונות שממשיך לגדול לאורך השנים, כמו למשל קיר גלריה של תמונות משפחה שתרצו להמשיך ולהוסיף לו עוד תמונות ככל שהמשפחה מתרחבת והילדים גדלים, או אוסף אומנות שממשיך לצמוח עם השנים. 

טיפ: שימרו על מרווחים שווים בין תמונה לתמונה, זה מייצר תחושה של סדר ואסתטיקה.

כמו לזוגות, גם לשלשות יש תפקיד חשוב מאוד באומנות ובעיצוב פנים. אם רוצים תמונות גדולות ליד ספה מאוד ארוכה, רצף של שלוש תמונות יצור אפקט מרשים במיוחד.

קיר גלריה מרובעים - זה בעיני אחד העיצובים הכי אלגנטיים לקיר גלריה. מאוד סימטרי ומדויק. כל המסגרות חייבות להיות זהות כדי לייצר את המראה המהודק הזה. מתאים לתמונות אינסטגרם, צילומי משפחה, צילומים בשחור לבן... הכול הולך! 

טיפ: שימרו על פרופורציה נכונה בין גודל המרווחים לגודל התמונות. לתמונות קטנות מרווחים באזור ה-5 ס"מ יספיקו. לתמונות בינוניות 7 - 10 ס"מ וכן הלאה.

גלריית תמונות על מדף זו שיטה סופר מגניבה וקלה ליישום. היופי בשיטה הזו, שלא חייבים להיות ממש מדויקים. במקרה הזה אפשר לערבב סגנונות, אפשר (ורצוי) לשחק עם הגדלים של התמונות, ואפילו להוסיף איזה פריט תלת מימדי כמו אגרטל קטן. 

טיפ: שימו לב שעומק מדף שמיועד לתמונות הוא 10-12 ס"מ ובד"כ יהיו לו שפה או חריץ לאורכו שימנעו מהתמונות להחליק. התלייה שלו צריכה להיות בגובה כזה שלא מאפשר להיתקע בו כשקמים מהספה.

קיר גלריה "ממוסגר" - הצורה הכללית יכולה להיות של מרובע, מלבן ואפילו מעוין. זו פריסה שחייבת להיות מאוד מסודרת, מצריכה תכנון לפי מידות מדויקות ותלייה מאוד מדויקת. באופן כללי תמיד נשתדל שהמרווחים בין תמונה לתמונה יהיו שווים, במקרה הזה אפשר לחרוג מעט כל עוד שומרים על המסגרת מסביב מיושרת.

זו כבר פריסה יותר חופשית. לא רק מבחינת הסידור של התמונות אלא גם בבחירת הגדלים של המסגרות ושילוב כמה סגנונות. בעצם החוק היחידי שמקפידים כאן הוא קו תחתון שאליו כל האלמנטים התחתונים מיושרים. נצלו את קיר הגלריה כדי להביע את הטעם האישי שלכם: צבעים שאתם אוהבים, סגנון והתוכן של התמונות עצמן, בין אם מדובר באומנות או צילומים. כמובן שלא חייבים לתלות רק תמונות ממוסגרות. 

טיפ: השילובים הכי מעניינים הם עם פריטים שאינם תמונות ממוסגרות. מה למשל? מראה, שעון, אותיות דקורטיביות, פסלים כמו ראש של חיה או מסכה, אומנות שהיא שטוחה יחסית כמו חיתוכי מתכת, ואומנות חוטי ברזל שכ"כ פופולריים עכשיו. 

גלריה על ציר אופקי: שתי שורות של תמונות כאשר כל התמונות בשורה העליונה מיושרת ביחס לאחרות בחלק התחתון שלהן. ואילו בשורה התחתונה בדיוק ההפך, כל התמונות מיושרת בחלק העליון שלהם. היופי פה שלא צריך להיצמד למידות מיוחדות של תמונות. הציר האופקי הוא מה שמייצר לנו תחושת סדר וארגון.

חשוב מאוד לשים לב שיש בין התמונות מכנה משותף כלשהו: צבעוניות, סגנון, נושא, או אותה צורת מסגור. לא חייבים להקפיד שהכול יהיה אותו דבר, כי כל היופי זה יצירת חיבור בין פריטים שונים, אבל חשוב שלפחות דבר אחד יצור את החיבור בין כל התמונות למראה הרמוני ונעים לעין.

יכולתי להמשיך עוד ועוד, יש באמת מיליוני אפשרויות ליצירת קיר גלריה, אבל אני חושבת שיש פה מספיק כיוונים כדי שתוכלו לקחת את זה מפה. ומי שעדיין לא מסתדר, שיקרא לי ;) כחלק מהליווי שאני עושה כמעצבת, אני עוזרת גם לבחור אומנות, להתאים אותה לבית שלכם ולסגנון שלכם. מוזמנים לעקוב באינסטגרם שלי ולקבל עוד טיפים והשראה.