כיוון התקנת פרקט

לאורך או לרוחב?

כל שיפוץ מורכב מהרבה התלבטויות והחלטות. לפעמים התשובות מאוד חד משמעיות ולפעמים פחות. אחת השאלות המבלבלות בפרויקט שיפוץ ועיצוב הבית היא באיזה כיוון רצוי להניח את הפרקט בחדר: לאורך או לרוחב? 

זו שאלה שלא רק המשפצים מתלבטים לגביה, אפילו בין מעצבי הפנים אין תשובה אחת אחידה! הסיבה העיקרית לבלבול נעוצה בכך שכל אחד רואה את כיוון הפרקט ביחס לחלק אחר של החדר: יש הטוענים שצריך להציב את הפרקט לאורך פריט ארוך ודומיננטי בחדר. בין אם זה קיר ארוך, החלק הארוך של המטבח או ספה ארוכה בסלון. בצורה זו, הקווים המקבילים בין הפריט הדומיננטי לשורות הפרקט, יוצרים תחושה זורמת ונעימה לעין.

סלון עם פרקט לאורךיש כאלו שמתייחסים דווקא לכניסה של הבית או החדר והם מתחלקים לשניים: מצד אחד אלו הטוענים כי יש להניח את הפרקט במקביל לדלת הכניסה כך שתהיה לנו שורה מקבילה לפתח, עם לוחות פרקט שלמים וללא חיתוכים מיותרים. ומן הצד השני אלו הטוענים שאם נניח את הפרקט דווקא בניצב לכניסה, העין שלנו תמשיך עם הכיוון הזה לאורך הקווים וקדימה לעבר קצה החדר שמולנו, מה ש"יפתח" ויגדיל את החלל לתחושתם. בעיני זה פתרון נכון כאשר מול הכניסה הזו יש חלון גדול עם נוף יפה או "קיר כוח" (הקיר שהוא הפוקוס שלנו מבחינה עיצובית). 

פרקט לאורך החדר שמוביל את העין לחלון גדולפרקט לאורך החדר שמוביל את העין לפרט משמעותי בחלל או לנוף.

יש מעצבים שאוהבים לקחת בחשבון את כיוון התאורה בחדר ולהתאים את כיוון שורות הפרקט אליה. למשל, אם יש לנו חלון גדול שמספק לנו תאורה טבעית לאורך רוב שעות היום, אפשר להניח את הפרקט בכיוון החלון במקביל לקרני השמש שמגיעות ממנו. 

אני הכי מתחברת לאלו שמתייחסים לפרופורציות של החלל כולו, מתוך מחשבה שפרקט לאורך החדר יאריך אותו, בעוד שפרקט לרוחב החדר ירחיב אותו. אם החדר צר וארוך כיוון הפרקט יכול לעשות מעין "תיקון ויזואלי" כאשר נתקין את הפרקט לרוחב החלק הצר שלו. נוכל להבין את זה בצורה הכי ברורה אם נסתכל על מסדרון צר וארוך. התקנה של הפרקט לאורכו תגרום לו להראות ארוך עוד יותר, בעוד שאם נתקין את הפרקט לרוחב, השורות יצרו אשליה שהוא רחב יותר: 

השוואה בין מסדרון עם פרקט לרוחב ופרקט לאורךגם באתר של קוויק סטפ העולמי פועלים לפי ההנחה הזו: פרקט לרוחב ירחיב את הצלע הרחבה, ופרקט לאורך יאריך את הצלע הארוכה. בנוסף, הם כותבים כי פרקט באלכסון יגדיל את החדר. זה נכון, אבל הוא יחתוך את החדר בצורה זוויתית ולא נעימה, ולכן הסיבה היחידה בעיני להשתמש בפרקט באלכסון היא כאשר יש לנו קירות בזוויות מאוד לא רגילות, כמו בדוגמא הזו: 

חדר שינה עם פרקט באלכסון

פרקט מותאם לזווית כניסה ייחודית של חדר שינה.

חשוב להתייעץ עם המעצב או המעצבת שלכם לפני ההתקנה. אם סיכמתם מראש שיכינו עבורכם הדמיה בתלת מימד של הבית, תוכלו לבקש לראות את שתי אפשרויות הריצוף כדי להחליט ביניהן. במידה ולא, אני רוצה לשתף אתכם בכלי שיעזור לכם: באתר של קוויק סטפ ניתן להעלות תמונה של החדר שלכם ולראות אילו מהאופציות יותר מתאימה לכם:

מטבח עם פרקט לרוחב החדרפרקט לרוחב החדר - מרחיב.

אותו המטבח הפעם עם פרקט לאורך החדרפרקט לאורך החדר - מאריך.

אחד הדברים החשובים לקחת בחשבון כשאנחנו רוצים להחליט על כיוון הנחת הפרקט הוא האם יש לנו מעברים בין סוגי ריצוף שונים בין החדרים. לדוגמא, כשאנחנו רוצים לרצף את אחד מחדרי השינה בפרקט ובמסדרון שמוביל אליו יש מרצפות. במצב כזה, רצוי שהפרקט יתחיל במקביל לדלת כדי ליצור מעבר נקי בין החומרים ללא חיתוכים מיותרים (אם הפרקט יוצב בצורה אנכית לדלת - השורות שלו ייחתכו). 

פרט של מעבר בין פרקט לרוחב לריצוף

לעומת זאת, אם המסדרון שלנו הוא זה שאנחנו רוצים לרצף בפרקט ובחדר הרחצה יש לנו ריצוף אחר, נרצה מן הסתם ללכת עם הכלל הקודם, שאומר שהפרקט יונח לרוחב המסדרון (כדי ליצור אשליית רוחב). מה שאומר שבמעבר לחדר הרחצה נראה חיתוכים של מספר שורות. במצב זה, נוכל לבקש מהמתקין להתחיל את התקנת הריצוף מנקודה זו, כדי לצמצם למינימום את מספר החיתוכים של הפרקט.

פרט של מעבר בין פרקט לאורך לריצוף

חשוב לי להתייחס גם לפרקט פישבון מפני שהוא שונה מפרקט רגיל. פרקט פישבון, הוא פרקט שבנוי מלוחות מלבניים צרים, שמונחים בצורה כזו שנוצרות פינות עם זווית של 90 מעלות. שימו לב שבמקרה הזה השפיצים של המשולשים יצרו את הכיוון "הנכון", זה שאנחנו רוצים לעמוד וללכת מולו. 

מטבח עם פרקט פישבון החץ בכיוון המעבריםכיוון הנחת פרקט פישבון עם כיוון המעברים בבית.

ההחלטה על כיוון הנחת הפרקט מושפעת ממספר גורמים שקיימים בחלל. לעתים גורמים אלו עלולים להתנגש, ולכן רצוי שבסופו של דבר דיירי הבית יחליטו לפי נטיית ליבם והטעם האישי שלהם. באופן אישי, אני אוהבת לקחת קודם כל את השיקול של פרופורציות החדר בחשבון, לאחריו להתייחס לפתחים בחדר ורק לבסוף לקחת בחשבון גם העמדה של ריהוט גדול כמו ארונות מטבח, מיטה או ספה.

רוצים גם? אני כאן להגשים את בית החלומות שלכם! צרו איתי קשר. לעוד טיפים והשראה מוזמנים לעקוב אחרי באינסטגרם.