איך בוחרים צבעים לבית?

בא לכם להכניס קצת צבע הביתה, אבל אין לכם מושג איזה צבע לבחור ומאיפה מתחילים בכלל? קבלו כמה טריקים של מעצבות לבחירת צבעים. כדי לפשט את התהליך נחלק אותו לארבעה שלבים: 

1. מטרה - מה ולמה אנחנו רוצים לצבוע?

לפני שבכלל ניגש לבחירת הצבע, חשוב שנגדיר לעצמנו מה המטרה שלנו. לצבע יש מגוון שימושים ואם נדע באיזו דרך אנחנו רוצים להשתמש בו ולמה, זה יעזור לנו בהחלטה על הגוון, המיקום וגודל פני השטח שנצבע. האם אנחנו רוצים חדר מואר ובהיר יותר? האם אנחנו מעוניינים ליצור אזור שימשוך אליו את העין ויוסיף עניין על ידי הגדרת קיר אחד כקיר כוח (Accent wall). או אולי נרצה להגדיר אזור בחלל (למשל פינת אוכל) על ידי תחימה שלו בצבע. נוכל להדגיש או אפילו להסתיר אלמנטים בחלל בעזרת צבע. לפעמים נרצה להשתמש בצבע כדי שישלים לנו עיצוב של מראה וסגנון מסוים. גם שימוש באפקטים מיוחדים של צביעה שיוצרים טקסטורות שונות יכולים מאוד לעזור בזה, למשל אפקט צביעה של בטון לעיצוב בסגנון מודרני או תעשייתי.
כמה לצבוע? כשנדע לומר לעצמנו בבטחון מה המטרה שלנו בשימוש בצבע נקבל את התשובה לאיזה גודל שטח לצבוע. אם למשל המטרה שלנו היא לתחום אזור או פינה, נצבע את השטח לפי הגבולות של הפינה שהגדרנו. אם המטרה שלנו היא רק להוסיף נגיעות של צבע בחדר נדע להשתמש בו בכמות קטנה יותר, על חצי גובה מהקיר או ע"י צביעת צורות גיאומטריות או אחרות על הקיר. 

#עוד טיפ: לפעמים יש צורך להגדיר כמה פונקציות שונות בחלל אחד, במצב כזה נוכל להגדיר ולתחום את הפונקציות השונות בעזרת צבעים שונים.

2. השראה ובחירת צבע.

אני תמיד מציעה להתחיל מלשאול את עצמכם מהו הצבע האהוב עליכם. צבע שאתם אוהבים מן הסתם מעלה בכם תחושות טובות, ויגרום לכם הנאה כשיופיע במקום בולט בסביבה הביתית שלכם. כמובן שלכל צבע יש טווח ענק של גוונים. עם עניתם "ירוק" למשל, תצטרכו להמשיך לדייק לעצמכם האם מדובר בירוק בקבוק, ירוק זית, ירוק תפוח, ירוק מרווה וכן הלאה. נסו לדמיין את הצבע ולהגדיר האם מדובר בגוון בהיר או כהה, נקי או מעושן, פסטלי או עמוק. צבע זה עניין של טעם ואישיות. האם אתם אנשים של גוונים בהירים ועדינים או צבעים רוויים ומלאי חיות? או שאולי אתם מתחברים לצבעים יותר מתוחכמים וקצת "מלוכלכים"?

אפשרות אחרת היא לשאוב את ההשראה מהחדר עצמו. הסתכלו על החדר, מהם הצבעים שכבר קיימים בחדר? האם יש צבע שחוזר על עצמו? האם יש צבע שקופץ לכם (בקטע טוב)? הסתכלו על:
- רהיטים, חיפויים ואקססוריז שנמצאים בחדר.
- הנוף הניבט מהחלון: צמחיה, ים, עירוני.
- פריטי טקסטיל: כריות, שטיחים, וילונות, מצעים, ריפוד.

מי שמתחבר/ת לעולם האופנה, יוכלו בקלות לשאוב השראה ממנו. זה יכול להיות בגד מהארון שלכם, משהו שראיתם בחנות, או תמונה ממגזין כלשהו. פעם לקוחה שלחה לי תמונה של המניקור שלה והשתמשנו בה כדי לבחור צבע לקיר בחדר של הבת שלה. כל דבר עובד!

דרך נוחה למצוא צבע היא בחיפוש בפינטרסט, אתר שכולו לוח השראה אחד גדול. כדי לדלות  צבע אחד בין אינסוף התמונות שם, רישמו בשורת החיפוש: accent wall colors, wall color ideas, או חפשו לפי סוג החדר, למשל: living room wall color .

#עוד טיפ: התייחסו לגודל החדר וצורתו. צביעה בגוון כהה תקטין את החדר: קיר צבוע בגוון כהה יתן תחושה שהקיר יותר קרוב אלינו ותקרה בגוון כהה תראה נמוכה יותר. לעומת זאת צביעה בגוון בהיר, תתן תחושה של חלל גדול ורחב יותר: צבע בהיר ירחיק את הקיר או התקרה מאיתנו. 

3. התאמה לגוון שקיים במניפה של חברות הצבעים. 

בשלב הבא, נצטרך לתרגם את הצבע שבחרתם לצבע שקיים באחת ממניפות הצבע של חברות הצבעים. אם שכרתם מעצבת היא תעשה זאת עבורכם. במידה ולא, גשו עם תמונה של הצבע שבחרתם אל אחד מהסניפים של חנויות הצבע (לא טמבוריות אלא סניף של נירלט/טמבור/בנג'מין מור). שימו לב שעדיף לבוא עם תמונה מודפסת מאשר תמונה ששמורה בנייד שלכם. צבעים נראים אחרת על מסך של הנייד וזה עלול להקשות עליכם. בחנות ידעו לכוון אתכם ולעזור לכם למצוא את מספר הגוון שאתם צריכים. אני ממליצה לבחור 2-3 גוונים שתוכלו להתלבט ביניהם בשלב הבא.

4. בחינת דוגמת צבע אמיתית בחלל.

צבע יכול להיות מאוד מתעתע! הוא משתנה ממקום למקום, בין תאורה לתאורה ואפילו משעה לשעה. ואל תתנו לי בכלל להתחיל לדבר על מה קורה לו בין מסך למסך... לכן, כדאי לכם לבדוק דוגמת צבע בחלל עצמו. אל תדלגו על השלב הזה גם אם הוא מצריך קצת זמן וסבלנות. תוכלו לעשות זאת באחת משלוש דרכים: 1. להזמין דוגמת צבע בתשלום דרך האתרים של נירלט וטמבור 2. לגשת לסניף ולבקש דוגמת צבע. בשני המקרים האלו תקבלו חתיכת נייר בריסטול שעליו הגוון שבחרתם. את הנייר יש לתלות על הקיר שבחרתם ולראות איך הצבע משתלב בחדר, עם הריצוף והריהוט בחדר, ואיך הוא נראה בתאורה המשתנה במהלך היום. 3. בחלק מהחנויות (כאלו שמחזיקות מכונת גיוון) ניתן לרכוש כמות קטנה של הצבע ולצבוע ריבוע על הקיר של הצבע (או כמה ריבועים עם הצבעים שאתם מתלבטים ביניהם). למי שמתקשה לדמיין איך צבע יתקבל על הקיר בחדר זו האופציה המומלצת ביותר!

#עוד טיפ: בבחירת צבע לבן לכל הבית קחו בחשבון את כמות האור הטבעי והתאורה בחדר. גם גווני שמנת מסוימים יכולים לגרום לחדר להראות חשוך ואפרורי יותר.

יש לכם עוד שאלות? מוזמנים לכתוב לי! כדי להתעדכן בעוד טיפים מעולים מוזמנים לעקוב אחרי באינסטגרם או בפייסבוק.

עיצוב: דנה הדר, מעיין מימון כהן ושירי ישראלי. צילום: נויה שילוני חביב.
עיצוב: דנה הדר, מעיין מימון כהן ושירי ישראלי. צילום: נויה שילוני חביב.
צילום: שירי גרופר.
צילום: שירי גרופר.
הדרך הכי בטוחה לבחירת גוון צבע: לצבוע ריבוע ישירות על הקיר
הדרך הכי בטוחה לבחירת גוון צבע: לצבוע ריבוע ישירות על הקיר