פתרונות אחסון לבית

אין בית שזה לא "ISSUE", כולם צריכים אותו ולאף אחד אין מספיק ממנו. אז בואו נדבר על - אחסון!

איך בוחרים אחסון נכון?
אתם בטח מכירים את זה - הבלאגן מציק, ואתם חייבים פתרון מהיר. מוצאים רהיט במחיר מתאים, אפילו לא טורחים לבדוק שהמידות נכונות, מחזיקים אצבעות שהוא יכנס בול לפינה שרצינו, ויאללה קונים. אבל האמת היא שכשבוחרים אחסון חדש לבית, יש כמה דברים שצריך לקחת בחשבון ולהקדיש להם מחשבה, רגע לפני שרצים לאיקאה. 

מה תרצו לאחסן?
הדבר הראשון שחשוב להתייחס אליו זה מה בעצם אנחנו מתכננים לאחסן: ספרים, בגדים, כלים, צעצועים או נעליים. נשמע טריוויאלי? לא ממש. הפריטים האלו שונים בגודל שלהם, בצורת האחסון שלהם (אנכי, אופקי, ערמה, תצוגה). הם שונים גם בצורת השליפה שלנו אותם, ברמת הזמינות שאנחנו צריכים אותם ועוד המון משתנים. לכל פריט מתאימה צורת אחסון אחרת, וההתאמה הזו קריטית לנוחות המשתמש. לא סתם יש מיליון שמות לרהיטים המשמשים לאחסון: כוננית, כוורת, ספריה, קומודה, ויטרינה, מזנון, יחידת מדפים, ארון, שידה, שידת מגירות ועוד ועוד. כל אחד מהם מתאים למטרה שונה. מה שבטוח, שאם לכל דבר בבית יהיה את המיקום הייעודי שלו, נוכל לשמור על סדר וארגון בקלות יחסית.

פרופורציות וחלוקה
כדי להחליט על סוג וגודל הרהיט נצטרך לדעת את המידות המדויקות של האזור שבו הוא ימוקם. השאלה הבאה שנשאל את עצמנו: מה הגודל של הפריטים שנרצה לאחסן ולא פחות חשוב - מה הכמות שלהם. לא בטוחים? קחו מטר ותמדדו. הגודל והכמות משפיעים גם על החלוקה של הרהיט: על הגודל של כל תא, ואם נבחר במגירה או מדף. 


אחסון פתוח או סגור?
אחסון במדפים פתוחים לא מתאים לכל אחד ובטח לא לחולי ניקיון שלא יכולים לסבול את המחשבה על אבק שיצטבר על המדפים והפריטים שמונחים עליו. אבל למי שיש אוסף של פריטים שירצה להציג לראווה זה פתרון מקסים. לאנשים מבולגנים לעומת זאת אני אמליץ על אחסון סגור מאחורי דלת שמחביאה את הכול. לאנשים מסודרים מאוד יתאים אחסון סגור עם דלתות זכוכית שמאפשר תצוגה של הפריטים בסדר מופתי.
 

לא כולם יודעים שמגירות זה דבר יקר. ככל שיהיו יותר מגירות ברהיט כך המחיר שלו יעלה. אבל אם התקציב מאפשר אז מגירות זו אופציה מעולה כי הן מאפשרות לראות בנוחות את כל תכולת המגירה ולשלוף את מה שצריך בקלות. לגבי צעצועים אני תמיד ממליצה לחלק את הצעצועים והמשחקים לשניים: חלק קטן מהם נשאיר בחוץ באחסון פתוח ונגיש, על מדפים, בכוורת או בכוננית פתוחה. את כל השאר "נחביא" באחסון סגור, וכל כמה זמן נעשה רוטציה בין המשחקים שבפנים לאלו שבחוץ. בשיטה זו שומרים גם על סדר וגם על העניין של הילדים במשחקים.


גישה נוחה ותדירות שימוש
עוד דבר שחשוב לקחת בחשבון זה נוחות הגישה ביחס לתדירות שנצטרך את הפריט. פריטים שאנחנו צריכים לעתים רחוקות (כמו בגדי ושמיכות חורף, כלים מיוחדים וסרוויסים לחג) נוכל לאחסן גבוה יחסית, מעל גובה הראש שלנו. מה שנמצא בגובה העיניים שלנו יהיה מה שנמצא בשימוש יומיומי. ככל שיורדים נמוך יותר כך גם נרד בתדירות השימוש. בחלק התחתון של ריהוט (כל מה שמתחת לגובה המותניים שלנו) נעדיף מגירות כדי שנוכל לראות את הפריטים בצורה נוחה. גם עומק הארון או השידה משפיעים על נוחות הגישה. הרבה פעמים אנשים רוכשים ארונות ענקיים בעומק 60 ס"מ בגלל הצורך בתליית בגדים, אבל לא לוקחים בחשבון שבחלק שבו הבגדים מאוחסנים כשהם מקופלים בערמה, אין באמת צורך בעומק כזה והגישה תהיה נוחה יותר למדפים בעומק של 40 ס"מ בלבד.

אחסון בתוך אחסון
לפריטים קטנים במיוחד כדאי להוסיף מכלים, סלסלות או קופסאות. כך למשל עבור הלבשה תחתונה אפשר לשים חלוקה במגירות. עבור תכשיטים - קופסאות קטנות. גם במטבח נרצה לחלק את המגירות עבור סכו"ם, ושאר הגדג'טים הקטנים.

תוספות אחסון בבית
כמה טריקים להוסיף אחסון בבית: ספסל עם אחסון יהיה רהיט שימושי מאוד בחדר הילדים, בחדר עבודה, לרגלי המיטה ואפילו בפינת האוכל במקום כסאות. אפשר ורצוי לנצל נישות ריקות כדי לבנות ארונות בהתאמה אישית. בחדרי רחצה התקנה של אסלה תלויה מייצרת נישה קטנה שניתן לנצל עבור אחסון של מוצרי קוסמטיקה או חומרי ניקוי.

מקום נוסף שמתחבא בו שטח אחסון נכסף הוא מתחת לטלוויזיה! כמעט תמיד אפשר להוסיף שם מזנון לא עמוק מדי. עוד דרך נהדרת להוסיף אחסון זה אי במטבח. מצד אחד ישיבה ומצד שני מקום אחסון נוסף (ועל הדרך מרוויחים עוד משטח עבודה!).

מיקום 
זה כמעט מיותר להגיד, אבל חשוב למקם את הפריטים בהתאם לחדר שבו משתמשים בהם. מגבות אמבטיה למשל, עדיף שיהיו בשידת האמבטיה מאשר בארונות הבגדים בחדרים. לעומת זאת, כלים וסרוויסים של שבת וחג יכולים להיות בוויטרינה ליד פינת האוכל או במזנון בסלון ולא בהכרח במטבח עצמו. אם הילדים הקטנים משחקים בסלון ומפזרים צעצועים, אין טעם להילחם בזה, וכדאי לדאוג לרהיט ייעודי שיוכלו לשים בו את הצעצועים בסיום המשחק. אם בני המשפחה רגילים לזרוק נעליים בכניסה לבית אז סלסה, מגירה בארון בכניסה, או ספסל עם מגירות יתנו לזה מענה. 

לסיכום, רגע לפני שרצים לקנות ריהוט לאחסון כדאי לעצור רגע, לחשוב על הצרכים וההרגלים של המשפחה שלכם, לעשות קצת שיעורי בית, לבדוק כמויות, לקחת מידות, ולמצוא את הפתרון הנכון והמדויק עבורכם. בהצלחה!

רוצים לקרוא עוד על אחסון? אחסון לחדרי ילדים שהוא לא כוורת של איקאה.