9 טיפים לקבלת החלטות בעיצוב הבית

יצא לכם פעם לחשוב כמה החלטות צריך לעשות בתהליך עיצוב ושיפוץ הבית? המון! אבל ממש המון.

יש אינסוף אפשרויות עיצוביות, מיליון פרטים גדולים וקטנים. אתם מוצאים את עצמכם מתלבטים יום ולילה (כולל בחלומות) והראש כבר מסתובב מרוב עומס ומחשבות על בחירות. ואם זה לא מספיק, נכנסות למשוואה גם הדעות של בני הזוג, המשפחה, החברים, בעלי המקצוע ואפילו השכנים. 

אז איך יוצאים מזה? קבלו כמה "טריקים" שאני משתמשת בהם בעבודה מול הלקוחות שלי:

סיפור המסגרת. 
ההרגלים שלנו, הדרך בה אנחנו חיים בבית, מספר בני הבית והגילאים שלהם , סגנון החיים. מה הצרכים שלנו? כל אלו יכולים וצריכים להיות נקודת המוצא שלנו בתהליך העיצוב. 

זיהוי הבעיות והמטרות. 
זיהוי ההבדל בין המצב המצוי למצב הרצוי. מה לא בסדר? מה חסר? מה חשוב לי? מה החלום שלי? הגדירו את המטרות שלכם.

עוגנים. 
דברים שלגביהם אנחנו בטוחים במאה אחוז שחשוב לנו שיהיו בבית. כדאי להגדיר אותם כבר בהתחלה. אלו יכולים להיות פריטים מסוימים, צבעים, חומרים, סגנון כלשהו, או אפילו דברים כלליים כמו אווירה ותחושות שאנחנו רוצים ליצור בבית. נשתמש בהם כנקודת המוצא שלנו ונתקדם משם.

איך בוחרים צבע לבית? צילום: שירי גרופר.

סדר עדיפויות. 
מה הכי דחוף לי? בד"כ מדובר בריהוט שאי אפשר להיכנס לבית או לחיות בבית בלעדיו: שולחן אוכל, כסאות, ספה, מיטות. אלו יהיו הדברים ״הכבדים״ והמשמעותיים שנבחר ראשונים ויעזרו לנו להתוות את הדרך.

להתפזר כדי להתכנס. 
בתהליך העבודה שלי עם לקוחות אנחנו יוצרים לוח פינטרסט סודי משותף. אנחנו נועצות.ים לשם את כל תמונות ההשראה, הריהוט, התאורה ושאר הדברים שצריך לבחור. כך אני לומדת להכיר את הטעם של הלקוחות שלי ונכנסת לראש שלהם. בשלב הבא נתחיל לפסול את מה שפחות מתאים, לצמצם ולדייק עד שמוצאים את הפריט הנכון בשבילם. לוח ההשראה הזה הוא המדריך בהרפתקה שלנו. אי אפשר ללכת לאיבוד כשיש מדריך שמתווה לנו את הדרך.

ריבוי דעות. 
ראיתי את זה קורה לא פעם. ים האפשרויות + ההתרגשות מהשינוי גורמים לבלבול. הבלבול הזה דוחף אתכם להתייעץ עם כל העולם ואשתו של השכן. אבל האמת היא שככל שיותר אנשים יהיו מעורבים, וככל שיותר רעיונות יזרקו באוויר אתם רק תתבלבלו יותר, וזה יגרום לבזבוז זמן ועוגמת נפש. אז בעניין הזה יש לי שתי עצות: קודם כל תקשיבו לעצמכם, אתם יודעים הכי טוב מה נכון בשבילכם. ודבר שני תבחרו אדם אחד להתייעץ איתו. מישהו שאתם סומכים עליו ומעריכים אותו. כמובן שעדיף שזה יהיה מישהו מקצועי ומנוסה מהתחום. אבל בכל מקרה חשוב שילווה אתכם לאורך כל התהליך ויכיר את הפרטים הקטנים ואת התמונה הגדולה גם יחד.

התמודדות עם אי ודאות. 
הרבה אנשים מתקשים לדמיין איך הבית יראה בסיום תהליך העיצוב. דבר שגורם לתחושות לחץ ואיבוד כיוון. במצב כזה כדאי לבקש מהמעצב.ת שתכין עבורכם עזרים ויזואליים. זה יכול להיות תוכנית העמדה של הריהוט בחלל, לוח השראה, הדמיה דו ממדית או אפילו הדמיה תלת ממדית (חשוב לדעת שאלו שירותים שכרוכים בד"כ בתוספת תשלום). אפשרות אחרת (וטובה במיוחד עבור חללים קטנים ו/או מולטי פונקציונליים) לחיות את הבית, לבחון את החלופות, לשחק עם העמדת הרהיטים, ולהרגיש בשטח מה נכון בשבילכם.

הדמיה של עיצוב סלון דירה.

עיצוב סלון דירה - התוצאה.

גבולות ומגבלות. 
תקציב מוגבל, שטח קטן, מגבלת זמן, פרקטיות. תתפלאו אבל כל אלו יכולים להיות דווקא דברים שעוזרים לנו! הם מצמצמים את האפשרויות, מכוונים ומדייקים אותנו.

זו לא חתונה קתולית. 
אני יודעת, אתם מפחדים לעשות טעות שתשלמו עליה מהיום שתכנסו לבית ועד סוף החיים. נכון, אתם משקיעים המון זמן, כסף ומאמצים עכשיו כדי לבנות את מה שאמור להיות בית החלומות שלכם. אבל הבית שלכם צריך להשתנות ביחד אתכם, כמו שהמשפחה שלכם תשתנה בוודאי לאורך החיים. ולכן, תכננו בהתאם למה שמתאים לכם כיום ולטווח של כמה שנים (בהתאם לגיל הילדים אם יש) ופשוט תעיזו! לכו על הדבר הזה שאתם כל כך חושקים בו, ובו-זמנית ממש מפחדים ממנו. תעופו על הטפט המטריף הזה, גם אם הוא יימאס עליכם בסוף. תזכרו: הכול בר שינוי. עצם המחשבה שלא הכול סופי ומוחלט כל כך, תוריד מכם הרבה מאוד לחץ מיותר.